sibche-blue-logo
دانلود برنامه از سیب ایرانی

روستای هیر قزوین

هیر؛ روستایی با طبیعتی بی نظیر در شهر رازمیان استان قزوین قراره گرفته است که در هنگام رفتن به این روستای بزرگ(جمعیت ۳۵۰۰نفر) از روستای زیبای اشکوارت و جنگلی از درختان اورس رد میشوید. روستای هیر دارای معادن زغال سنگ است و گفتنی است تا سال ۱۳۶۰ سوخت حمام عمومی روستا زغال سنگ بوده است. سنگ فرش کوچه های تعریض شده نشان می دهد که سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین روستای هیر الموت را جزء روستاهای هدف گدشگری معرفی نموده و میزبان مهمانان و توریست های زیادی در روستا هستند.

در شمال هیر آخرین روستای منطقه یعنی روستای ویار قرار دارد. در شرق آن روستا های لطر و پراچان قرار دارند. و در جنوب آن روستای دربند قرار دارد. در غرب و جنوب غربی آن روستا های میلک و ورگیل قرار دادند. صخره سنگی بسیار دیدنی که تقریبا ارتفاع آن به حدود ۷۰۰ متر می رسد، در شرق و جنوب شرقی روستا قرار دارد. از نمادهای انحصاری این روستا محسوب می شود. و یقینا هیچ بیننده ای نمی تواند عظمت و استواری آن را فراموش کند.


شغل مردم روستا

پروش ماهی در روستای هیر و رونق دامداری های سنتی، تنوع محصولات باغی و کشاورزی، ناهمواری های طبیعی، باغستان های قدیمی، چشمه خنک آب «وگل» باعث گردیده تا تمامی کسانی که به هر نوع اندک تعلقی نسبت به این روستا دارند. ایامی از تابستان را در آن جا به فعالیت اقتصادی و باغداری بگذرانند.

درخت گردو روستای هیر بسیار معروف است درختی با یش از ۹ متر و نیم یعنی به اندازه ۱۶ نفر انسان بالغ اگر دست در دست هم دهند و گرد آن حلقه بزنند تازه بتواند درخت را کامل در بغل بگیرند. همچنین زغال اخته، فندوق، گردو، گیلاس و آلبالو به ترتیب عمده محصولات درختی روستا می باشند.

وجود دو مزرعه پرورش ماهی قزل آلا در حاشیه رودخانه نینه رودو در دل باغستان ها که نماد دیگری از دست و دلبازی نبنه رود است. بهانه ای شده تا پای عده ی زیادی، از روستا های اطراف و همچنین از شهر قزوین به دامان این روستا باز شود. و بعضاً صیادانی را می بینیم که در حاشیه نینه رود با قلاب های خود مشغول ماهیگیری می باشند. اگر ازکنار مزارع پرورش ماهی بگذریم آلاچیق های تمام چوبی را در شانه سبز نینه رود می بینیم. که از در زیر سایه درختان اطراف نوازش و نسیم خنک رودخانه چشم انتظار مهمانانی هستند که اهل تفریح و طبیعت اند.


امامزاده برهان هیر

در بلند ترین قله نزدیک روستا موسوم به شاه رشید، بنای تاریخی و مذهبی امامزاده برهان معروف به شاه رشید هستند که در ۵ کیلومتری شمال غربی روستا واقع گردید به طوری که میانگین دمای آن ۸ درجه از هوای اطراف روستا خنک تر است. اگر با اندکی کنجکاوی بر روی بام بنای آن قرار بگیریم می توانیم بیش از نیمی از طبیعت زیبا و بکر منطقه، اعم از روستا ها، مناظر دیدنی، مزارع، مراتع و باغستان های آن را زیر پای خود به تماشا بنشینیم.


دسترسی به روستای هیر

هیر، روستایی جزء دهستان بخش معلم کلایه شهرستان قزوین، در ۲۷ کیلومتری باختر معلم کلایه و دارای مسیر کوهستانی ۱۰۵۸ نفر سکنه آن است. با جاده آسفالته در ۶۵ کیلومتری شمال استان قزوین و ۱۱ کیلومتری شهر رازمیان واقع شده است.