کمپینگ در طبیعت و بایدها و نبایدهای آن

اصول کمپینگ

برای کمپینگ یا چادر زدن، کمپ سایتها یا همان اردوگاههای مخصوص چادر زدن گزینه مناسبی است زیرا سرویس بهداشتی، دوش آب گرم، پارکینگ و حتی مغازه برای تامین نیازهای ضروری دارند. این محلها راحت هستند و صمیمی اما… همه آنها را میشناسند. قرار است این چادر زدن برای لذت بردن از فضای آزاد و بازگشت به یک زندگی ساده احاطه شده با طبیعت باشد. اگر بخواهید در این کمپ سایت ها اقامت کنید باز هم دروبرتان پر از سروصدای خانواده های دیگر و بازی های دسته جمعیشان خواهد بود و در نهایت هم باید با صدای خروپف همسایه تان بخواب روید. بنابراین اگر میخواهید بهترین تجربه را از کمپینگ داشته باشد باید کمپینگ در دل طبیعت را امتحان کنید. ناحیه ای که دوست دارید را انتخاب کنید چادرتان را بردارید و یک شب یا بیشتر را زیر ستارگان آسمان صبح کنید… بدون کمپ سایت، بدون حضور آدمهای دیگر و بدون هیچ دغدغه ای.

آیا این کار قانونی است؟

در هر نقطه ای که می خواهید این کار را انجام دهید بهتر است قبل ازخوابیدن در آنجا از صاحب زمین پرس و جو کنید و یا از قوانین آن منطقه آگاهی پبدا کنید. در هر حال بهتر است اصول و آداب کمپینگ در طبیعت را به خوبی بدانید و رعایت کنید.

اصول کمپینگ

اصول کمپینگ در طبیعت

دیروقت به منطقه بروید و صبح زود آنجا را ترک کنید. جوری برنامه ریزی کنید که زمانی که هوا رو به تاریکی می رود به منطقه موردنظر برسید و صبح زود و زمانی که دیگر جانداران منطقه هنوز از لانه خود بیرون نیامده اند آنجا را ترک کنید.

هرگز بدون دانستن اصول روشن کردن آتش در طبیعت این کار را انجام ندهید. در طبیعت های بکر و دست نخورده آتش روشن کردن ریسک زیادی دارد و با کوچکترین بی احتیاطی ممکن است هکتارها جنگل و طبیعت زیبا را نابود کنید.

از بقایای کمپینگ و چادر خود هیچ چیزی جا نگذارید.حتما زباله های خود را جمع آوری کنید و منطقه را همانطوری که بود ترک کنید.

به دیگران احترام بگذارید. اگر از شما خواسته شد که محل را ترک کنید به حریم خصوصی آنها احترام گذاشته و از آنجا بروید. سعی کنید از راهها و جاده های اصلی دور شوید. در ضمن سعی کنید تا جایی که ممکن است از املاک و زمینهایی که متعلق به دیگران است فاصله بگیرید.

دستشویی خود را با دقت انتخاب کنید. نقطه ای با سرپناه پیدا کنید که حداقل 50 متر از منبع آب و جریان اصلی آب در آن منطقه فاصله داشته باشد. یک چاله 6 تا 8 اینچی بکنید و وقتی کارتان تمام شد آن را پر کنید. حواستان باشد که دستمال توالت خود را همراه با دیگر زباله هایتان ببرید.

قبل از اینکه به کمپینگ بروید…

قبل از اینکه راهی بشوید بهتر است از روی نقشه حدودا مشخص کنید که در کدام نقطه می خواهید چادر بزنید. اگر در پارک ملی یا منطقه حفاظت شده هستید حتما به وب سایت آنجا سربزنید تا از شرایط و قوانین اطلاعات کامل کسب کنید.

هنگامی که نقشه را نگاه می کنید باید از علائم و نشانه های روی آن اطلاع داشته باشید و برای پیدا کردن نقطه مناسب حتما آنها را در نظر بگیرید. به عنوان مثال خطوط یا نشانه های سبز می تواند نشان دهنده یک مرداب یا باتلاق باشد بنابراین باید از آنها دوری کنید یا اگر نزدیکشان هستید انتظار یک شب مرطوب را داشته باشید. خطوط آبی رنگ نشان دهنده رودخانه است و یا لکه های آبی نشانه وجود دریاچه است. اگر نقطه کمپینگ شما نزدیک این مناطق باشد بدین معناست که برای شستشو و پخت و پز به منابع آب کافی دسترسی دارید اما حتما در نظر داشته باشید پیش از استفاده آب را بجوشانید. خطوط منقطع راهها و جاده ها را نشان میدهد. باید سعی کنید از این نقاط دور باشید تا در دید مردم نباشید.

اصول کمپینگ

 

آیا کمپینگ در طبیعت امنیت دارد؟

در مقایسه با قدم زدن شبانه در یک شهر بزرگ، کمپینگ در دل طبیعت کاملا امن است. بسیاری از کسانی که این کار را حتی تنهایی تجربه کرده اند می گویند که هیچ خطری تهدیدشان نکرده. بهتر است در مواردی احتیاطات رایج را داشته باشید مثلا به کسی از آشنایان خود اطلاع دهید که دقیقا به کجا می روید چه کاری انجام میدهید و چه زمانی باز می گردید اما هیچ دلیلی برای نگرانی وجود ندارد.

از طبیعت لذت ببرید و قدر تجربه جذابتان را بدانید. اگر احساس راحتی و رضایت نداشتید به خانه برگردید. این کار قرار است برای سرگرمی و ایجاد حس و حال خوب نباشد نه یک چالش با دردسر…

در نهایت اگر در برخی چیزها سخت گیر هستید و به دنبال جای خواب و شرایط راحتتری هستید بهتر است در همان کمپ سایت چادر بزنید.