چگونه برای سفر پس‌ انداز کنیم؟

آیا برای سفر خود پس انداز کافی ندارید؟ بسیاری از افراد دوست دارند بدانند چگونه می‌توانند مسافرت‌‌هایی رویایی داشته باشند و با خوش شانسی تمام به اندازه‌ی کافی پول داشته باشند که در طول سفر احساس پادشاهی کنند. اما این افراد نه شاهزاده‌اند و نه ارث پدری کلانی به آنها رسیده است و شانس هم نقش مهمی در تحقق آرزوهای کسی بازی نمی ‌کند. افراد طبقه‌‌ی متوسط ناگزیرند برای کسب درآمد کار کنند. زندگی خرج‌های زیادی دارد و ما برای رفتن به یک سفر رویایی، ناگزیریم از بعضی خرج ‌های دیگر چشم‌پوشی کنیم و به اصطلاح چیزی را فدای چیز دیگری کنیم.

خوشبختانه ما هنر پس‌ انداز کردن را بلدیم. بی ‌تردید پس‌ انداز کردن یک هنر است؛ هنری که هر کسی توانایی انجام آن را ندارد. ما زندگی‌های معمولی‌‌ای داریم ولی آخرین مدل گوشی را در دست می‌گیریم، لباس‌‌های مارک می‌پوشیم و در رستوران‌‌های لوکس غذا می‌خوریم؛ چیزهایی که به نظر آن‌‌قدر ضروری نیستند و می‌‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد و پولشان را برای امور دیگر پس‌انداز کرد.

اگر شما نمی‌دانید چگونه بعضی آن‌قدر پس‌ انداز دارند که قادر هستند به سفر بروند اما شما اسیر زندگی روزمره هستید و حقوق ماهیانه‌تان برای لذت‌‌های این‌چنینی کافی نیست، این مقاله به دردتان می‌‌خورد. در این مقاله به شما نکاتی گفته می‌‌شود تا از طریق آنها قادر به صرفه ‌جویی باشید.

  1. جدول دخل و خرج بسازید:

اول از هر چیز یک صفحه در اکسل یا هر برنامه‌ی دیگری که با آن راحتید، باز کنید و مخارج خود اعم از خریدها یا پرداخت‌هایتان را در آن بنویسید. وقتی این کار را یک یا دو ماه انجام بدهید حساب دستتان می آید و متوجه می‌شوید پولتان خرج چه چیزهایی می‌شود. با این کار چشمانتان به روی خرج و مخارج واقعی تان باز می‌شود و متوجه می‌شوید کجاها ولخرجی می‌کنید. سپس می‌توانید با آگاهی کامل نسبت به مخارج واقعی و بیهوده، عادت‌های خرج کردنتان را تغییر دهید و پول بیشتری پس انداز کنید.

  1. فروش لوازم غیرضروری

پس از خواندن این مقاله در کمد لباس خود را باز کنید و لباس‌هایی را که در شش ماه گذشته نپوشیدید بیرون بیاورید. هم‌چنین به انباری بروید و وسایلی که برای روز مبادا نگاه داشته‌اید و کلی جای شما را تنگ کرده‌اند را بردارید. شما می‌توانید این وسایل را در خانه‌تان به حراج بگذارید و به دوستان و آشنایان بفروشید یا در یکی از سایت‌های اجناس دست دوم مثل دیوار، شیپور آگهی کنید. فروختن وسایل غیر ضروری به تدریج پس انداز شما را افزایش می‌دهد.

  1. اعتیاد به خرید را تعطیل کنید.

به کلام ساده می آید اما اگر شما عادت به خرید بیهوده داشته باشید و به آن معتاد باشید، این کار نه تنها ساده نیست، بلکه خیلی هم سخت است. اما بالاخره راهی وجود دارد. برای انجام این کار، بار بعدی که قصد خرید چیزی را داشتید از خودتان بپرسید آیا به آن نیاز دارید؟ بی تردید خودتان پیشاپیش جواب را می‌دانید؛ اکثر اوقات منفی است. پس زمانی خرید کنید که واقعاً به چیزی نیاز داشته باشید. اگر چیزی شکست یا خراب شد، بلافاصله آن را دور نیاندازید. اگر وسیله‌ای با تعمیر دوباره قابل استفاده می‌شود، حتماً آن را تعمیر کنید. با این روش می توانید پس انداز خود را افزایش دهید.

  1. تفریحات خود را مدیریت کنید.

یکی از راه های دیگر برای پس انداز، مدیریت تفریحات است. برای این کار به جای اینکه دوستان خود را به رستوران یا کافه دعوت کنید، از ایشان در منزل پذیرایی کنید. سعی کنید برای رفتن به مکان‌های دیدنی زمانی را انتخاب کنید که بلیط آن مکان‌ها رایگان شده یا به آنها تخفیف خورده باشد. هم چنین مترو در روزهایی رایگان است و می‌توانید آن روزها را برای تفریح رفتن انتخاب کنید. این روش بی تردید به شما در پس‌انداز کردن کمک می‌کند و در کمتر کردن هزینه‌هایتان یاری می‌رساند.

  1. بانکی را پیدا کنید که بیشترین سود را به سپرده‌ی شما بدهد.

با یک تحقیق کوچک می‌توانید بانکی را پیدا کنید که بالاترین سود را به سپرده‌تان بدهد و میزان پس انداز شما را بالا برد. البته باید حواستان باشد این بانک مطمئن باشد و جای پولتان امن است.

  1. مستقیم پول خود را وارد حساب پس‌ انداز خود کنید.

پس از اینکه توانستید بودجه‌ی زندگی‌تان را به طرز معقولی مدیریت کنید، قادر به پس‌انداز کردن هم خواهید بود. شما می‌توانید با همکاری برنامه‌های بانکی، به صورت اتوماتیک، ماهانه بخشی از حقوق خود را وارد حساب پس‌ انداز خود کنید. با این کار دیگر قادر به برداشت کوتاه مدت از آن پول نخواهید بود و مطمئن هستید که خودتان به سپرده‌تان دست نمی‌زنید.

  1. در مصرف صرفه‌‌جویی کنید.

با صرفه‌جویی شما قبض کمتری پرداخت می‌کنید و پول بیشتری پس انداز می‌کنید. به عنوان مثال آن وسایل برقی که مصرف بالایی دارند را با وسایل کم مصرف عوض کنید. این کار را از لامپ‌های خانه تان شروع کنید. هنگام ظرف شستن و یا حمام کردن آب کمتری مصرف کنید. فراموش نکنید ماشین ظرف شویی اگر درست به کار گرفته شود، بسیار کمتر از ظرف شستن با دست، آب مصرف می‌کند. به جای خرید کتاب به کتابخانه بروید و یا کتاب‌های الکترونیکی که ارزان‌تر هستند را بخرید. به جای رفتن به سینما، دی وی دی مجاز فیلم را تهیه کنید و همه‌ی افراد خانواده با هم فیلم را تماشا کنید.  لباس‌هایتان را در زیر نور آفتاب خشک کنید و نه در خشک‌کن ماشین لباس شویی. با این کارها نه تنها در هزینه‌های خود صرفه جویی کرده‌اید، بلکه حفظ به محیط زیست و هدر نرفتن منابع طبیعی نیز کمک شایانی کرده‌اید.

  1. لیست خرید بنویسید.

پیش از رفتن به خرید، برای خود یادداشت کنید که به چه چیزهایی نیاز دارید تا بیش از آن خرید نکنید. علاوه بر آن سعی کنید غذای سالم بخورید. از خوردن غذاهای آماده و فست فودی پرهیز کنید. به این طریق هم غذای ارزان‌تری می‌خورید و ما به ازای قیمت را پس انداز می کنیدف هم به سلامت خود کمک می‌کنید. سعی کنید مواد غذایی خود را از حراج‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای تهیه کنید. به اندازه‌ی کافی غذا درست کنید که ناچار به دور ریز نباشید. خرید مواد غذاییِ باز به جای بسته بندی‌های گران قیمت نیز یکی از راه‌های صرفه‌جویی در مصرف است.

  1. در هدیه دادن خلاق باشید.

هدیه دادن کاری بسیار لذت بخش است بخصوص اگر به جای دادن هدیه‌ی گران قیمتی که از بیرون خریده‌اید، خودتان آن را درست کرده باشید. به این شکل کسی که به او هدیه می‌دهید در می‌یابد در تمام زمانی که آن هدیه را درست می‌کردید به یاد او بوده‌اید. این کار برای شما هم هزینه‌ی کمتر و پس انداز بیشتری خواهد داشت.

  1. اشتراک‌ها و عضویت‌های خود را محدود کنید.

آیا واقعاً لازم است مشترک چندین نشریه باشید که شاید در طول ماه لای آنها را هم باز نکنید؟ آیا واقعاً برای ورزش کردن باید به باشگاه بروید؟ این کارها را فراموش کنید. سعی کنید نشریات را آنلاین مطالعه کنید. به جای رفتن به باشگاه بدوید، پیاده روی کنید، به گشت‌و‌گذار بروید و دوچرخه سواری کنید. این کارها لذت بیشتری هم برایتان دارد و هزینه‌هایتان را نیز کاهش و پس اندازتان را افزایش می‌دهد.