چگونه امن هیچهایک کنیم؟

هیچهایک امن

هیچهایک در ابتدا و برای افراد کم تجربه ممکن است کمی عجیب و خطرناک به نظر برید اما ما برای شما توصیه هایی داریم که اگر آنها را به کار گیرید مطمئن باشید که هیچ خطری شما را تهدید نمی کند و با خیال راحت می توانید دل به جاده بزنید و از آن لذت ببرید.

چرا هیچهایک کنیم؟

اول از همه، هیچهایک کردن یک راه بسیار ارزان برای سفر است. به راحتی کنار جاده می ایستید، انگشت خود را بالا می برید و به یمن مهربانی یک غریبه میتوانید سوار وسیله نقلیه او شوید و درون یک کشور یا حتی بین کشورها و قاره ها سفر کنید.

دوما، این کار بسیار هیجان انگیز است. در ابتدای سفر شما به هیچ عنوان نمی دانید راهتان یه کجا ختم می شود و چه چیزهایی در انتظارتان است به همین دلیل یک ماجراجویی تمام و کمال را تجربه می کنید. ممکن است بخواهید برای یک شهر بزرگ هیچهایک کنید اما گذرتان به شهری کوچک که هیچ وقت فکرش را هم نمی کردید بیافتد.

سوما، در ابتدای راه اصلا نمی دانید با چه کسانی در طول راه ممکن است آشنا شوید. مهربانی و سخاوت کسانی که در طول سفر ملاقات می کنید ادامه راه را برای شما میسر می کند و به همین دلیل شما با وجوه جدیدی از انسانیت در هیچهایک آشنا می شوید. مکالمات گرم و صمیمانه ای که بین شما و دیگران شکل می گیرد تجربه زیبایی را به وجود می آورد. ممکن است بارها به خانه های دیگران دعوت شوید، غذا به شما تعارف کنند و وارد گفتگوهای جذابی با دیگران شوید و همه اینها برای شما خاطرات به یاد ماندنی باقی می گذارند.

احتمالا این سوال برایتان پیش می آید: خوب، مکالمه با دیگران جذاب است اما از کجا بدانیم که آن شخص نرمال است و این ارتباط امن است یا نه؟

هیچهایک امن

این کار امن است؟

آستین وینس دبیر جشنواره فیلم گردشگری ماجراجویانه است. موضوع اصلی این جشنواره در سال گذشته هیچهایک بود. آستین به این سوال این گونه پاسخ می دهد:” بله امن است اما به شرط اینکه حتما به حس ششم خود و اخطارهایی که به شما میدهد توجه کنید مثلا اگر از  ظاهر و برخورد راننده ای که برای شما توقف می کند به هر دلیلی خوشتان نیامده به راحتی پیشنهاد او را رد کنید.”

این راهکار را حتی برای زمانیکه سوار ماشین هستید هم به کار برید. اگر از رانندگی راننده خوشتان نیامد و یا اضطراب داشتید نیازی نیست که این شرایط را برای همه مسیر تحمل کنید.خطری که شما را تهدید میکند رانندگانی هستند که به دلایلی از جمله مست بودن یا پز دادن با سرعت زیاد و بد رانندگی می کنند. در این شرایط بهانه ای بتراشید و از ماشین پیاده شوید.

آستین معتقد است که مضطرب بودن برای کسانی که بار اولشان است هیچهایک میکنند خیلی نرمال و طبیعی است اما واقعیت است که رانندگان هم برای سوار کردن افراد غریبه وسط جاده مضطربند و تردید دارند. این را هم فراموش نکنید که آشنایی و هم صحبتی با افراد عجیب و غریب می تواند قسمت هیجان انگیز سفر شما باشد

آیا کسی مرا سوار میکند؟

نهایتا، بله کسی سوارتان می کند. اما گاهی باید مدت زیادی منتظر بمانید. گاهی هم شانس می آورید و اولین راننده شما را سوار می کند. اما کارهایی هم می توانید انجام دهید که در کنار شانس به شما کمک کند.

آستین میگوید: ” هرچقدر بگوییم مناسب لباس بپوشید باز هم کم گفتیم. به راننده بهانه ای ندهید که شما را سوار نکند. خانمهای تنها باید سعی کنند کمی لباسهای پوشیده تر بپوشند.”

علاوه بر این، باید به مساله موقعیت جایی که می ایستید توجه کنید. بهتر است در نقطه ای بایستید که ماشینها راحتتر بتوانند کنار بزنند و یا مسیری که سرعت کمتری دارند و یا جاهایی مثل پارکینگ و پمپ بنزین که توقف می کنند.

نقشه مناسبی از منطقه همراه داشته باشید تا بدانید کجا هستید و کدام سمت باید بروید. بهتر است بر روی یک وایت برد یا چیزی مانند این، نام جایی را که می خواهید بروید بنویسید تا از 50 متری خوانده شود. به این ترتیب راننده فرصت دارد فکر کند که شما را سوار کند یا نه.

مهمترین چیز این است که باید بدانید سوار کردنتان یک نعمت غیرمترقبه است بنابراین تلاش نکنید تا همه چیز را تحت کنترل داشته باشید. به برنامه ای که در ذهن دارید نچسبید و همیشه یک نقشه جایگزین داشته باشید تا اگر همه چیز طبق انتظاراتتان پیش نرفت، آن را امتحان کنید. همیشه وسایل کمپینگ همراه داشته باشید تا هرجا که گیر کردید بتوانید ساعاتی اقامت کنید. کمی پول نقد هم همراه داشته باشید تا اگر در یک منطقه شهری بودید بتوانید یک شب در آنجا بمانید.

هیچهایک امن

کجا باید هیچهایک کنم؟

اگر اولین تجربه هیچهایک شماست، از کشور خودتان شروع کنید. هرموقع احساس اطمینان و راحتی بیشتری کردید به کشورهایی بروید که به زبان شما صحبت می کنند و بعد از آن به هر جایی می توانید بروید.

برخی نیوزلند را کشور بسیار مناسبی برای هیچهایک می دانند زیرا مردم بومی آنجا بسیار راحت هستند و مناظر فوق العاده ای  هم دارد.اروپا هم برای شروع مناسب است زیرا می توانید به کشورهای مختلف بروید و جاده های خیلی خوبی هم دارند. هلند و آلمان در این زمینه اعتبار خوبی دارند.

از شرایط سیاسی دیگر کشورها هم آگاه باشید و بدانید که کجاها نباید بروید. همچنین در برخی کشورها، هچیهایک  ممنوع است  به عنوان مثال در برخی ایالتهای آمریکا قوانین سخت گیرانه ای در این زمینه دارد.

در برخی کشورها رانندگان کسی را رایگان سوار نمی کنند. به عنوان مثال در کامبوج و ویتنام اکثر رانندگان مقداری پول دریافت می کنند. پس بهتر است مقداری پول همراه داشته باشید. در روسیه مرکزی این کار شدنی است اما به خصوص در فصل زمستان کمی باید صبور باشید.

با همه مسائل و مشکلات، هیچهایک ممکن است شما را به جاهای باورنکردنی ببرد، به شما فرصت آشنایی با افراد فوق العاده ای را میدهد و و راهی ارزان است برای اینکه از یک کشور شناخت بیشتری پیدا کنید. بنابراین منتظر چه هستید دل به جاده بزنید و هیچهایک کنید.