هیچهایک و بایدها و نبایدهای آن (2)

بایدها و نبایدهای هیچهایک

در هیچهایک برخی اصول و باید و نبایدهایی وجود دارد که با رعایت کردن آنها می توانید یک تجربه دلنشین و امن به دست آورید. این بایدها و نبایدها را در اینجا مطالعه کنید و با آنها آشنا شوید.

توجه راننده را جلب کردن

  • سوال کردن و وارد مکالمه شدن با دیگران اشکالی ندارد. اگر صمیمانه رفتار کنید و بتوانید به زبان مردم همان کشور صحبت کنید شانس بیشتری برای سوار شدن به اتومبیل آنها دارید.
  • در جهتی که می خواهید بروید پیاده روی کنید به خصوص زمانی که هیچ کس برای سوار کردن شما توقف نمی کند. بهترین استراتژی این است که اگر در شهر و یا در راههای فرعی و جاده های کوچکتر هستید نردیک آخرین چراغ راهنمایی آن منطقه بایستید زیرا اگر کاملا از منطقه خارج شوید ممکن است در ناکجا آبادی گیر کنید که پیدا کردن ماشین بسیار سخت است. در کل باید در جاهای پرتردد بایستید چون هیچهایک بازی اعداد است. هرچه تعداد ماشین های در رفت و آمد بیشتر باشد احتمال اینکه سوارتان کنند بیشتر میشود.
  • حرکاتی که به شما برای هیچهایک کمک می کند و از نظر مردم محلی مقبول و مورد پذیرش است را یاد بگیرید. اینکه فقط انگشتتان را بالا ببرید در بسیاری جاها جواب نمیدهد و در خیلی از موارد حرکات دیگری مثل تکان دادن بازو هم لازم است در واقع باید از زبان بدن استفاده بیشتری کنید. گاهی راننده ها هم از اشارات و زبان بدن استفاده میکنند. ممکن است با انگشت اشاره خود به پایین اشاره کنند به این معنی که در شهر اقامت دارند و یا اینکه با دست اشاره بکنند که برایتان کنار میزنند. می توانید برای کسانی که با اشاره چشم یا دست به شما میفهمانند که نمی توانند سوارتان کنند دست یا سر تکان دهید و از آنها تشکر کنید. این کار باعث میشود کمی ترستان بریزد و احساس بهتری داشته باشید حتی ممکن است بعضی، نظرشان را عوض کنند و برای شما توقف کنند.
  • بدانید که رانندگان مرد تنها، احتمال بیشتری دارد که شما را سوار کنند البته شاید بتوانید روی رانندگان زن هم حساب کنید اما خانواده ها تقریبا غیرممکن است.
  • لباسهای روشن بپوشید تا رانندگان بتوانند شما را ببینند. زیر نور خورشید بایستید مگر اینکه هوا خیلی گرم باشد. در زیر نور خورشید رانندگان دید بهتری دارند. ترجیحا عینک آفتابی و کلاه استفاده نکنید تا چهره شما مشخص باشد، در چشمان راننده نگاه کنید اما به او زل نزنید و سعی کنید چهره بشاش و خندانی داشته باشید.
  • بر روی یک تکه مقوا یا تخته بزرگ جهت یا مقصدی که می خواهید بروید را با حروف بزرگ بنویسید تا خوانا باشد. بهتر است اسم یک شهر مشخص را یادداشت کنید  تا یک جهت کلی مثل شمال یا جنوب. این جهت ها به خصوص در جاهایی که دو راهی وجود دارد کاملا ناکارامد است. نام شهرهایی که خیلی دور هستند هم ننویسید تا اگر با راننده راحت نبودید بتوانید سریعتر پیاده شوید. اما اگر با راننده راحت بودید می توانید با او در مورد مقصد بعدیش صحبت کنید و اگر هم مسیر بودید از او خواهش کنید که شما را هم تا آنجا ببرد.بهتر است در این نوشته مقصد نهایی خود را ننویسید چون حتی اگر در همان مسیر و برای شهرهای نزدیکتر هم بتوانید سوار ماشینی شوید باز هم خوب است. برخی افراد در نوشتن این کاغذها خلاقیت به خرج میدهند و از عبارات بامزه استفاده میکنند و یا آنها را برعکس نگه می دارند و یا به شکلی خاص به این موضوع که کمی زبان محلی بلدند اشاره می کنند. همه اینها شانس شما را در موفقیت افزایش میدهد.
  • اگر در سفرتان با کسی همراه هستید کنار هم بایستید جوری که مشخص باشید هر دو نفرتان میخواهید سوار شوید. رانندگان دوست ندارند ناگهان با یک مسافر اضافه روبرو شوند. از همراهتان جدا نشوید مگر اینکه در شرایط خاصی مجبور شوید.
  • سیگار نکشید و سعی کنید تا حدی تمیز و مرتب باشید. همیشه از خود بپرسید که اگر جای آن راننده بودید شخصی مانند خودتان را سوار میکردید یا نه.
بایدها و نبایدهای هیچهایک

انتخاب یک ماشین برای سوار شدن

  • اگر برای مدت طولانیست که متتظرید و رانندگان میخواهند شما را در مسیر اشتباهی که نمی خواهید بروید سوار کنند بهتر است سوار شوید شاید بتوانید در نقطه مناسبتری توقف کنید. گاهی ممکن است بخواهند شما را در همان جهت دلخواهتان اما به جایی نزدیکتر از مقصدتان برسانند. در این شرایط، موقعیت خود را بررسی کنید ممکن است جایی که ایستاده اید پرتردد باشد بنابراین آنجا را از دست ندهید و زمان بیشتری منتظر بمانید. میتوانید از راننده هم سوال کنید که آیا در مسیر نقطه شلوغ دیگری هم وجود دارد یا نه. اگر بود از او بخواهید شما را به آنجا برساند.

 امنیت خود را تضمین کردن

  • مراقب باشید که سوار ماشین چه کسی می شوید. اگر به راننده شک کردید از او بپرسید کجا می رود و شما بگویید مسیر دیگری می روید و سوار نشوید.
  • هنگامی که می خواهید سوار شوید نوع و مدل ماشین، رنگ و شماره پلاک آن را به خاطر بسپارید و اگر توانستید این مشخصات را برای دوستی بفرستید. یا اگر فرصت مناسبی پیدا کردید عکسی از ماشین بگیرید و برای کسی ارسال کنید. یا حتی می توانید از راننده خواهش کنید که به شما اجازه دهد تا از ماشین عکس بگیرید و دلیلش را هم به آنها توضیح دهید.
  • بهتر است ماشینی را انتخاب کنید که راننده تنهاست و یا یک زوج هستند. از سوار شدن بر ماشینهایی که چند نفر در آن هستند اجتناب کنید.
  • سعی کنید در صندلی جلو بشینید. اگر خواستید که صندلی عقب بشینید دقت کنید قفل کودک غیرفعال باشد تا در از درون ماشین باز باشد. همچنین در صورت امکان وسایل خود را کنار خود نگه دارید تا اگر نیاز شد سریعا با وسایلتان از ماشین بیرون بپرید.
  • برخی از وسایل و مدارک ارزشمند خود را (مثل پاسپورت و پول و کارت اعتباری) در کیفهایی که به کمر بسته میشوند یا در جیبهای مخفی لباسهایتان نگاه دارید و یا در جاهای مختلف بگذارید تا اگر اتفاقی افتاد همه را با هم از دست ندهید.
  • در برخی مناطق و جاده ها پلیس به کسانی که هیچهایک میکنند گیر میدهد یا از آنها سوال جواب می کند. در مواردی به کوچکترین بهانه ای شما را بازداشت کنند و یا به شما تذکر شفاهی میدهند. حتی در برخی راهها، پیاده راه رفتن هم ممنوعیت دارد و شما باید از همه این قوانین و محدودیتها آگاهی داشته باشید و آنها را رعایت کنید.
  • بایدها و نیایدهای هیچهایک

    در برخی کشورها سایتهایی وجود دارد که می توانید از پیش برنامه هیچهایک خود را با رانندگان هم مسیرتان تنظیم کنید. در این مواقع می توانید مشخصات راننده را بپرسید و آنها را به کسی از دوستان و آشنایان خود اطلاع دهید. وقتی هم که راننده را دیدید از او بخواهید تا کارت شناسایی خود را نشانتان بدهد بیشتر افراد دلیل این احتیاطها را متوجه می شوند.