نان های محلی قشم

در قشم بیش از 20 نوع نان خانگی پخته میشه که سوغاتی نابی هم هست و بوی خوشش در بیشتر محله های قشم می پیچه و هوش از سرتون میبره.

 نان های محلی قشم آوازه خوبی دارن و انواع مختلفی هم دارند که اسامیشان هم بسیار جالبه مثل نان تموشی، نان فلزین، نان خمیر و نان ریخته سوراغی.

پیشنهاد میکنیم حتما این نان ها را به صورت داغ امتحان کنید، طعم داغ این نانها خیلی دلچسبتره. ترکیب بیشتر این نان ها آرد، روغن و شکر است. زنان خوش‌ذوق جزیره در خانه‌هایشان به پخت نان‌های محلی قشم مشغولن. نان ‌های محلی قشم اکثراً کمی طعم شیرین دارند اما در بینشان نان‌های نمکی هم پیدا میشه.

از بین نان های محلی قشم، تموشی، توماشی یا تو مشتی از همه معروفتره. برای پختن نان تموشی، در ابتدا خوب تابه را داغ می کنن و بعد آرد را با آب مخلوط و تکه ای از خمیر درست شده را با دست برمی دارند و لایه نازکی روی تابه پهن می کنن. روش پنیر یا تخم مرغ می ریزن و وقتی آماده شد با سس مهیاوه یا ماهی آبه که سسی است تهیه شده از آب ماهی، نمک، خردل، گشنیز و رازیانه می خورن. علاوه بر این نان تموشی را با سس سوراغ هم میشه خورد که آن هم سسی معروف در نواحی جنوبی ایرانه. سوراغ سسی است که از مخلوط ماهی حشینه، آب، نمک، گل سرخ و پوست نارنج درستش می کنن و با نان های محلی می خورن. نان تموشی را در قشم میتوونید در میدان امام قلی خان پیدا کنید.

اگر دوست دارید مراحل پخت انواع نان ‌های محلی قشم را از نزدیک ببینید و امتحانشون کنید باید به جنوب شرقی جزیره بروید و روستای رمچاه را پیدا کنید. در این روستا می‌توانید تمام نان ‌های محلی قشم را نوش جان کنید و برای اینکه طعم آنها را با بقیه هم شریک بشید به عنوان سوغاتی هم چندتایی بخرید.