معرفی فرودگاه بین المللی شیراز (شهید دستغیب)

فرودگاه بین المللی شیراز (شهید دستغیب) در سال 1340 بنا نهاده شده است. ارتفاع فرودگاه بین المللی شیراز از سطح دریا 1500 متر است. این فرودگاه مجهز به مدرن ترین تجهیزات و وسایل کمک ناوبری DVOR/DME و ILS و … بوده و همچنین از پیشرفته ترین رادار موجود جهان به نام MSSRIO برخوردار است که آن را در زمره ی مجهزترین فرودگاه ها و فرودگاه دوم ایران پس از فرودگاه امام خمینی قرار داده است. در حال حاضر فرودگاه بین المللی شیراز دارای سیزده مسیر هوایی می باشد. فعالیت فرودگاه به صورت 24 ساعته است و به اصطلاح این فرودگاه  open sky است. لازم به ذکر است که در این فرودگاه بین المللی شیراز ساختمان تازه تاسیسی وجود دارد که دارای قسمتهایی نظیر: طبقات اداری و پشتیبانی، برج مراقبت با ارتفاع بالغ بر ۴۵ متر از سطح زمین و ساختمانهای فنی و موتورخانه و سالن آمفی تئاتر وپذیرائی و فضای سبز زیبایی حدود ۵۰٫۰۰۰ متر مربع.

ترمینال ها

فرودگاه بین المللی شیراز دارای سه ترمینال است که ترمینال یک مختص پروازهای داخلی، ترمینال دو مختص پروازهای خارجی و ترمینال سه مختص به پرواز حجاج است. در حال حاضر این امکان وجود دارد که اتباع غیر ایرانی چه به عنوان توریست و چه به عنوان تاجر از این فرودگاه روادید ایران را اخذ کرده و وارد ایران شوند البته شایان ذکر است که این اتباع می توانند از همه ی کشورها باشند به غیر از آمریکا، کانادا، کلمبیا، بریتانیا، پاکستان، عراق، افغانستان، اردن، بنگلادش و سومالی باشند.

شرکت های فعال

در فرودگاه بین المللی شیراز 14 شرکت داخلی و هشت شرکت خارجی هوایی فعالیت می کنند که در روز پرواز داخلی و ۱۰ پرواز خارجی انجام می‌شود. این شرکت ها دارای بیش از 35 مقصد می باشند. این شرکت ها عبارتند از: آتا، ایران ایر، ایران ایر تور، آسمان، کیش ایر، قشم ایر، ماهان، نفت، زاگرس، قطر ایرویز، گلف ایر، ایر عربیا، جزیره ایرویز، پگاسوز ایرو ترکیش ایرلاینز.

مشخصات ساختمان

ساختمان فرودگاه بین المللی شیراز دارای دو طبقه است که در طبقه ی همکف سالن عمومی، سالن پذیرش مسافر و بار، سالن تحویل بار مسافران ورودی، فضاهای گمرک، اتاق‌های اداری، سالن بارانداز و فضاهای خدماتی قرار دارد. در طبقه ی اول این فرودگاه راهروی ارتباطی مسافران ورودی، کنترل گذرنامهٔ ورودی، فضاهای اداری، فروشگاه‌های آزاد و فضاهای خدماتی قرار گرفته است و طبقه ی دوم شامل: سالن انتظار پرواز، کنترل گذرنامهٔ خروجی، فروشگاه‌های آزاد، کنترل امنیتی، بوفه، نمازخانه، سرویس‌های بهداشتی است.

ظرفیت جابجایی مسافر

در حال حاضر و با پایان یافتن طرح توسعه ی فرودگاه بین المللی شیراز، این فرودگاه می تواند 10 میلیون مسافر را پذیرش کند که در گذشته این رغم میلیون نفر بوده است و در این سال ها افزایش قابل توجهی داشته است.

آدرس و تلفن فرودگاه بین المللی شیراز

شیراز- بلوار خلیج فارس، فرودگاه بین المللی شیراز (شهید دستغیب)

ترمینال داخلی ۰۷۱۳۷۲۱۸۸۸۸

ترمینال خارجی ۰۷۱۳۷۲۱۸۸۸۹

بانک های فعال در فرودگاه بین المللی شیراز

بانک ملی ( محوطه ی فرودگاه جنب پارکینگ طبقاتی)

بانک شهر( سالن داخلی فرودگاه)

خود پردازها: اقتصاد نوین، انصار، ملی، شهر

اشیای ممنوع

سلاحهای نظامی، سلاحهای شکاری، سلاح اسباب بازی، انواع سلاح سرد (  شمشیر – دشنه – کارد سنگری – انواع چاقو – تیغ موکت بری – تیغ جراحی – قیچی – پنچه بوکس و سایر اشیاء مشابه)، انواع مهمات، انواع اسپری ها و مواد اشتعال زا

حرف آخر

در آخر باید بگوییم با مطالبی موجزی که در اختیار مسافرین گذاشتیم امیدواریم توانسته باشیم در راستای سفر شما به شیراز زیبا کمکی کرده باشیم و اینکه شما در هر زمان که قصد سفر هوایی به مقصد شیراز را داشتید و یا مبدا شما شیراز و مقصد جای دیگری بود می توانید با اطمینان خاطر و بدون اطلاف وقت از طریق “تراولچی” بلیت خود را تهیه کرده و با پرواز انتخابی خود سفری بهتر پیش رو داشته باشید.