شهمیرزاد را از قلم نیندازید

اگر بخواهیم از شهمیرزاد سخن بگوییم ابتدا باید از استان پر رمزو راز سمنان بگوییم. می دانیم مرکز استان شهر سمنان است، این استان از شمال به خراسان شمالی و مازندران و گلستان می رسد و از جنوب به اصفهان و خراسان جنوبی که این مسئله باعث متنوع بودن شهرها و روستاهای این استان در ایران شده است. حال به شهر تاریخی “شهمیرزاد” می رسیم که به نوعی شهری است باستانی و از نظر کشاورزی و گردشگری بسیار مهم است. این شهر از سال 1306 شمسی دارای شهرداری بوده است. جالب است بدانید که شهمیرزاد آب و هوایی کاملا متفاوت با شهرهای همسایه ی خود دارد و این به دلیل پوشش گیاهی متفاوت آن است. شهمیرزاد در میان منطقه ای نسبتا” کویری جایی است سرسبز و آباد که بزرگترین باغ گردوی دنیا در آن قرار گرفته است. گردو چرخ اصلی گردش اقتصادی این شهر به حساب می آید زیرا بالاترین صادرات گردو از شهمیرزاد است. محصولات کشاورزی شهمیرزاد تنها گردو نیست. آلوهای این شهر نیز از شهرت خاصی برخوردار است. علاوه بر این محصولات محصولات سرباغی دیگری هم در صنعت کشاورزی شهمیرزاد وجود دارند که عبارتند از: سیب، گلا بی، آلبالو، به، بادام، آلوچه، گوجه سبز، قطره طلا و برغانی، غوره انگور، سنجد، زردآلو، بیدمشک و… . نام “شهمیرزاد” از دوران قاجار بر این شهر نهاده شد اما این شهر قدمتی سه هزار ساله دارد که زمتنی جزئی از طبرستان به حساب می آمده است. جمعیت شهمیرزاد حدود بیش از 12 هزار نفر است که این رقم در تعطیلات و به علت توریستی بودن آن متغیر است. جالب است بدانید که میانگین هوای این منطقه 11 درجه ی سانتیگراد است که در سردترین حالت به منفی 16 و در گرمترین حالت به 34 درجه می رسد. همانطور که احتمالا به گوشتان خورده، “شهمیرزاد” منطقه ای بسیار زیباست که در خود و اطراف خود دیدنی های بسیاری را جای داده است که اگر هر کس اهل سفر باشد این منظقه برایش بسیار جالب و پر لطف خواهد بود.

قلعه های شهمیرزاد:

-قلعه شیخی: این قلعه که تنها سنگ چین هایی از آن باقی مانده در دوره ی صفویه برای جلوگیری از حملهی ترکمانان مورد استفاده قرار می گرفته است.
-قلعه دژوهل: این قلعه به دوره ی پیش از اسلام تعلق دارد.
-قلعه شیر یا شیرقلعه: متعلق به حکومت طبرستان است که در دوره ی اشکانی بر مناطقی در ایران سیطره داشته اند و این قلعه را جهت حفاظت راه انشعابی از بزرگراه ابریشم، ساخته و در قرن پنجم و ششم، اسماعیلی مذهبان که مرکز آنان قلعه الموت قزوین بود، از این قلعه استفاده کرده اند.

چشمه ها

شهمیرزاد دارای چشمه هایی بدیع و شگفت آور زیباست که می تواند هر گردشگری را محسور خود گرداند. این چشمه های زیبا از دیواره های رشته کوهای البرز جوشیده می شوند و به این شهر زیبا می آیند. “هفت چشمه” و “سرچشمه” از نام آورترین چشمه های شهرمیرزاد هستند.

کمان رستم

اگر به شهمیرزاد رفتید باید این درخت جادویی را حتما نظاره کنید زیرا درخت گردویی است با عمری که 13 قرن از آن می گذرد. آری “کمان رستم” نام درخت گردویی کهن است پانزده متری که طول شاخه های آن سه متری. مردم شهمیرزاد خود این اسم را بر این درخت کهن سال گذاشته اند و توانسته اند آن را به کمک کارشناسان مقاوم سازی کنند.

پرور

“پرور” نام منطقه ای است جنگلی که در آن می توانید شاهد طبیعت بکر جنگلی و انبوه درختان سبز و ریشه دار باشید. حیات وحش طبیعی به این منطقه وجهه ی خاصی بخشیده است زیرا در این منطقه انواع و اقسام گونه های حیانی وجود دارند.
پارک کوهستان و رودبارک
شاید تا اینجا بیشتر به جنبه های ییلاقی و تابستانی شهمیرزاد پرداخته ایم ولی لازم است بدانید که شهمیرزاد در زمستان نیز چیزی از بها رو تابستان کم ندارد. گردشگران این منطقه در زمستان می توانند به پارک کوهستان شهمیرزاد بروند تا تجربه ای بی نظیر از برف بازی بدست آورند و یا به منطقه ی رئدبارک بروند و انبوهی از برف و کوهستان را که شاید تا بحال ندیده اند از نزدیک نظاره کنند.

سخن آخر

هر آنچه درباره ی “شهمیرزاد” در این مطلب گفته شد تنها توصیفی کوتاه بود و تا هر گردشگر خود تجربه ی سفر به شهمیرزاد را کسب نکند زیبایی و شگفت آوری این منطقه را در نمی یابد. به راستی که “شهمیرزاد” نگین کویر است و این لقب بسیار برازنده ی آن است.