سفر برو و درآمد کسب کن: یک عکاس گردشگر باش.

عکاس گردشگر

فکر می‏کنید همه آنچه که برای یک عکاس گردشگر بودن لازم است را در اختیار دارید؟ تجربیات و نظرات متخصصین این عرصه را در اینجا مطالعه کنید…

استیو دیوی (Steve Davey) عکاس حرفه‏ ای مجله گردشگری  Wanderlust می‏گوید ” هر کسی با یک دوربین و یک بلیط هواپیما فکر می‏کند می‏تواند یک عکاس گردشگر باشد.” شاید به نظر برسد که او قصد دارد دیگران را از انجام این کار دلسرد کند اما حقیقت این است که او نکته خاصی را مدنظر دارد. شاید پرسه زدن در این گوشه و آن گوشه دنیا و شنیدن صدای گاه و بیگاه شاتر دوربین را دوست دارید اما باید بدانید آنچه که برای یک عکاس گردشگر بودن نیاز است، بسیار بیشتر ازین حرفاست.

بیدار شدن در ساعات احمقانه ‏ای از صبح برای عکاسی از یک طلوع بی‏نظیر، حمل دوربین‏هایی که گاهی تا چهار برابر کوله پشتیتان وزن دارند و از دست دادن بخشهایی از تجربه سفر به دلیل مشغله زیاد عکاسی، تنها بخشی از مشکلات انجام این کار است.

فکر می‏کنید آنچه لازمه این شغل است را در اختیار دارید؟

عشق به سفر و داشتن چشمانی دقیق و تیزبین برای شکار مناظر و لحظات زیبا، کافی نیست. باید صبور باشید. هنگامی که برای شکار یا خلق آن شات بی نقص انتظار می‏کشید، باید به اندازه کافی صبر و تحمل داشته باشید و این راهی است که یک شبه نمی‏توانید بروید.

شما باید مقاوم باشید. در روزهای سخت و پرمشغله و برنامه ‏های هیجان انگیز اما طاقت ‏فرسا باید استقامت داشته باشید. همچنین باید هوش خوب برای کسب و کارتان داشته باشید تا بتوانید بازار خوبی برای فروش عکسهایتان پیدا کنید. باید خلاق باشید و جنبه‏ هایی از کارتان را نشان دهید که با دیگران متمایز است. و در آخر اینکه، حتما لازم است که تجهیزات و امکانات مناسب همراه داشته باشید.

چه کارهایی می‏توان انجام داد؟

از راه طراحی و تبلیغ صنایع مختلف می‏توانید بیشترین میزان درآمد را داشته باشید. می‏توانید در یک کمپین تبلیغاتی خوب، از صدها عکس خود استفاده کنید. اما این کار کمی سخت است و بیشتر برای کسانی امکان‏پذیر است که پیش از این خود را در این حرفه ثابت کرده ‏اند.

کتابها، مجلات، روزنامه‏ ها، تقویم‏ها، کارت پستال ها و وب‏سایتها همگی به عکسهای سفر نیاز دارند. بنابراین می‏توانید عکس‏های خود را به همه آنها بفروشید.

آسان‏ترین راه این است که یک پورتفلیو از عکسهای سفرهایتان بسازید و آن را به یک کتابخانه عکاسی (Image Library) ارائه دهید. (سازمان‏هایی هستند که هزاران عکس از صدها عکاس را گردآوری و منتشر می‏کنند که می‏توانید از میان آنها، عکسهای موردنظرتان را جستجو کنید.)

مشکل اینجاست که اکثر این کتابخانه‏ ها به اندازه کافی عکس در اختیار دارند و اگر شما قصد ثبت نام در یکی از آنها را دارید، باید تعدادی عکس خوب با کیفیت بالا ارائه دهید که از مجموعه فعلی آنها متمایز باشد. همچنین این کتابخانه ‏ها درصدی از مبلغ فروش عکسهای شما را برمی‏دارند در نتیجه پولی که به شما بابت فروش عکسهایتان می‏رسد، مقداری کمتر است.

پل هریس (Paul Harris)، عکاس حرفه‏ ای می‏گوید: ” سری به سایت BAPLA متعلق به اتحادیه آژانس‏ها و کتابخانه‏ های عکاسی بریتانیا بزنید تا از آنچه که این کتابخانه‏ ها نیاز دارند و شرایط آنها آگاه شوید” او همچنین می‏گوید: “سازمان‏های مردم‏ نهادی مثل OXFAM  در اکثر مواقع برای ثبت کارها و اقداماتشان از عکاسان استفاده می‏کنند که غالبا یا حداقل دستمزد را به آنها پرداخت می‏کنند و یا به صورت روزانه مبلغی را به عکاسان می‏پردازند.”

عکاس گردشگر

راه دیگر این است که در رقابت‏های عکاسی سفر شرکت کنید. مسابقه عکس سال سفر Wanderlust، بخشی نیز برای عکاسان آماتور در نظر گرفته که می‏توانید در آن شرکت کنید. برندگان مسابقه برای عکاسی به مقاصد جذابی فرستاده می‏شوند که تجربه بی‏نظیری است و عکسهایشان در Wanderlust و The Independent چاپ می‏شوند. بسیاری از برندگان سابق این رقابت، امروز تلاش می‏کنند که عکاسان حرفه‏ ای شوند.

چه چیزی یک عکس از سفر را زیباتر می‏کند؟

تنها یک عکس خوب و زیبا کافی نیست. این عکس باید با کیفیت و اصیل باشد. اگر برای یک مجله عکس می‏گیرید، باید مسائل خاصی را رعایت کنید. به عنوان مثال باید برای عکس حاشیه یا جای خالی مناسب برای نوشتن چند کلمه یا متن در نظرگرفته شود. و یا اینکه سوژه اصلی عکس نباید در وسط قرار گیرد. اگر عکس از یک منظره هست بهتر است سوژه اصلی در سمت راست باشد تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

عکسهای سرمقاله‏ ها فقط جنبه تزیینی ندارند بلکه باید راوی یک قصه باشند. ممکن است یک عکس فوق‏ العاده باشد اما هیچ ارتباطی با متن نداشته باشد. همچنین عکس باید به صورت خلاصه پیامی را برساند. به عنوان مثال عکس روی جلد Wanderlust باید کاری کند که خواننده با خودش بگوید: حتما به اینجا خواهم رفت.

چگونه این شغل را به دست آوریم؟

متعهد باشید. مثل هر شغل دیگری که رقابت در آن دشوار است، در این حرفه هم باید همه تلاش خود را بکنید و سفت و سخت به آن بچسبید. ریچارد آنسون (Richard I’Anson)  که یک عکاس گردشگر و موسس بخش عکسهای Lonely Planet است معتقد است ” اگر می‏خواهید از این راه پول در بیاورید و امرار معاش کنید باید به آن به عنوان یک شغل تمام وقت نگاه کنید.”

خودتان را دست کم نگرفته و ارزان نفروشید. ممکن است این شغل رویایی شما باشد اما نمی‏توانید فقط به این دلیل که عاشقش هستید آن را انجام دهید. این عشق و علاقه قبض‏های شما را پرداخت نمی‏کند و ارزان فروختن کارتان جایگاه شما را به عنوان یک حرفه‏ ای در آینده به خطر می‏اندازد. اگر مشتریان عکسهای شما را می‏خواهند باید به میزان مناسب متداول هزینه آن را پرداخت کنند. آنسون می‏گوید: ” عکسهایتان را در ازای یک بلیط یا اقامت در یک هتل نفروشید. وقتی یک بار این کار را بکنید، دیگر تغییردادن این روال سخت است.”

هدفمند باشید. سعی کنید کارهایتان را از چشم مشتریان احتمالی نگاه کنید. آنسون معتقد است ” شما باید تجربه سفرتان را از عکسهایتان جدا کنید. اینکه چطور و چگونه آن عکس را گرفتید، به هیچ عنوان برای ادیتور یا مشتری جالب نیست. آنها فقط چند عکس خوب می‏خواهند.”

اصیل باشید. احتمالا صدها عکس عالی از تاج محل وجود دارد. اما سعی کنید بفهمید چه چیزی عکس شما را متفاوت و خاص می‏کند؟

در یک زمینه تخصص پیدا کنید. اگر یک عکاس حرفه‏ ای از پرندگان شوید یا عکاس حرفه ای دنیای زیر آب، بسیار راحتتر می‏توانید برای خود نام و اعتباری دست و پا کنید. سعی کنید در زمینه ‏ای مهارت پیدا کنید که علاقه بیشتری به آن دارید.

عکاس گردشگر

مهارت‏هایتان را افزایش دهید. پیش از آنکه تصمیم بگیرید که به یک سفر گران قیمت بروید تلاش کنید که عکسهایتان از لحاظ فنی و خلاقیت، استانداردهای بالایی داشته باشند.

تجهیزات موردنیاز را مهیا کنید. با یک سری تجهیزات خوب و مناسب که کمی هم گران است شروع کنید. حداقل چیزی که لازم دارید، یک فیلم 35 میلی متری یا یک SLR دیجیتال است که لنزهای باکیفیتی داشته باشند.

چندکلمه‏ ای از زبان استیو بن‏باو (Steve Benbow)

عکسهای استیو چندسالی است که در روزنامه‏ های گوناگون دیده می‏شود. اما او چگونه به اینجا رسید؟ “من کالج عکاسی را درسال 1989 ترک کردم – لازم استیک سابقه خوب در زمینه فنی داشته باشید که آن را باید یا در یک دوره آکادمیک عکاسی به دست آورید و یا مدتی را به عنوان دستیار یک عکاس کار کنید- اما پیدا کردن یک عکاس گردشگر حرفه‏ ای که تو را هم زیر بال و پر خودش بگیرد تقریبا محال است. چرا که بیشتر آنها تنها و با سرعت زیاد کار می‏کنند و فرصت چندانی برای توضیح چیزهایی که می‏دانند ندارند. بعد از کالج به عنوان یک عکاس گردشگر تمام وقت در Raleigh International مشغول به کار شدم. که در اینجا باید از کلنل بازنشسته ‏ای که پورتفلیوی متنوع مرا پسندید و مرا پذیرفت تشکر کنم. در طی 7 سفری که با این سازمان داشتم، موفق شدم مجموعه متنوعی از عکسهای سفر جمع ‏آوری کنم که بعضی از آنها هنوز هم در پورتفلیوی من هست. همچنین در چندین کمپین تبلیغاتی مختلف همکاری کردم و عکسهای خبری گوناگونی هم از رویدادهای مختلف گرفتم. ”

نکته مهم : بازار این شغل تقریبا اشباع شده بنابراین آنچه ارائه می‏دهید باید متفاوت و خاص باشد. به اطرافتان نگاه کنید تا زوایای غیرمعمول یا چیزهای نامتعارف بیابید.