توصیه های فرودگاهی و پروازی

سفر هوایی برای بعضی صرفا یک ترجیح است و برای عده دیگر یک نوع ماجراجویی. توصیه های فرودگاهی و پروازی مخصوص دسته دوم است، یعنی کسانی که علاوه بر ترجیح سهولت سفر، چاشنی کنجکاوی و ماجراجویی را هم به آن افزوده اند. پس با ما همراه باشید تا نکته های جالبی درباره آن بدانیم.

 

به سایت های مقایسه قیمت سر بزنید

این روزها وب سایت های بسیاری هستند که به شما این امکان را میدهند تا قیمت و جزئیات پرواز را چک کنید. از یاد نبرید که ارزان ترین پرواز، لزوما به معنی بهترین پرواز نیست. در خصوص انتخاب پرواز مسائل مختلفی مثل مدت پرواز، فرودگاه مبدا و مقصد، امکانات پرواز، زمان ورود و خروج و توقف ها نیز بسیار اهمیت دارند.

 

زمان درستی برای پرواز انتخاب کنید

اگر یک پرواز کوتاه و یا حتی چندین ساعته را پیش رو دارید، چه بهتر که طوری برنامه ریزی کنید تا در طول روز به مقصد برسید. ای مساله از چند جهت اهمیت داردو اول اینکه شما فرصت این را دارید که بعضی کارهای کوچک را قبل از استراحت و رفتن به هتل انجام دهید و درواقع یک روز از طول سفرتان را از دست ندهید و دوم اینکه معمولا پیدا کردن تاکسی و مسیریابی در شب کار دشوارتری ست تا در طول روز.(مخصوصا زمانی که برای بار اول پا به مقصد میگذارید)

با این تفاسیر به نظر میرسد پروازهای اول صبح گزینه های بهتری باشد. در واقع احتمال تاخیر در این پروازها کمتر از پرواز در باقی ساعات روز است. زوتر رسیدن به مقصد و استراحت در محل اقامتتان به نطر خوش آیند تر از این است که به دلیل تاخیر در پرواز مجبور باشید در سالن انتظار بیدارید بمانید تا نوبت به پرواز شما برسد.

 

از مزیت های انتخاب صندلی غافل نشوید

این گزینه معمولا در پروازهای طولانی رایگان است. در صورت اضافه بها هم شاید شما ترجیح دهید هزینه آن را بپردازید تا امتخاب بهتری داشته باشید. اگر قرار است در طول پرواز حسابی استراحت کنید، صندلی های کنار پنجره ممکن است باعث مختل شدن خواب شما شود. اگر به سر و صدای محیطط حساس هستید، باید بدانید در عقب کابین صدای موتورها را بیشتر میشنوید. همچنین اگر قرار است پاهایتان را کمی بیشتر دراز کنید و یا قد بلند هستید و چاره ای جز اینکار ندارید، صندلی های وسط و کناری، برای شما گزینه هایی خوبی به نظر نمیرسد!

ممکن است از شلوغی و یا بوی بد سرویس های بهداشتی شاکی باشید، پس بهتر است موقع خرید بلیط نگاهی بیاندزید و آن دور و بر ننشینید! برای خروج بهتر هم توصیه این است که صندلی در نزدیکی درهای خروجی جلویی انتخاب کنید.

به تصویر دقت کنید. اگر تنها سفر میکنید بهتر است ردیفی را انتخاب کنید که صندلی کنار آن خالی باشد و فضای بیشتری داشته باشید. در واقع اگر از ردیفی که سه صندلی خالی دارد انتخاب کنید احتمال اینکه یک زوج دو صندلی کناری شما را انتخاب کنند زیاد است، اما اگر ردیفی را رزرو کنید که صندلی وسط آن خالی ست، احتمال اینکه کسی آن را رزرو کند بسیار کمتر است.

 

از تخفیف پروازهای استفاده کنید

از جمله دیگر توصیه های فرودگاهی و پرواز این است که بعضی از شرکت ها در صورت پروازهای مکرر و برنامه ریزی شده شما( مثلا در ماه آینده)، تخفیف قابل توجهی را در نظر گرفته اند. حتی در صورت نبودن این تخفیف، برخی شرکت ها با هر رزرو بلیط برای شما امتیازاتی را در نظر میگیرند که در صورت جمع شدن تا حد نصاب مشخص شده، میتواند به عنوان پاداش مثلا پرواز رایگان یا ارزان تری را در اختیار شما قرار دهد.

 

در زمان و پول خود صرفه جویی کنید

بد نیست بعد از رزرو بلیط و قبل از پرواز مسیرها و هزینه های درسترسی از فرودگاه به محل اقامتتان را بررسی کنید. این احتمال وجود دارد که گوشی موبایل شما در کشور دیگر به درستی کار نکند و شما مجبور شوید بدون اینکه بدانید چه مصافتی را از فرودگاه تا محل اقامت طی میکنید، پول زیادی بابت آن بپردازید. علاوه بر این ممکن است این مسیریابی زمان بسیاری از شما بگیرد و این درحالی ست که از پرواز خسته اید و هرچه زودتر نیاز به استراحت دارید. پس این نکته را هم در کنار دیگر توصیه های فرودگاهی و پرواز به خاطر بسپارید.

چمدان های خود را برچسب بزنید

این مورد بیشتر از اینکه یک توصیه مهم باشد یک گوشزد و یادآوری ست. در واقع شما بایستی بر روی چمدان یا ساک هایی که همراه خود میبرید و یا تحویل میدهید اسم، شماره تلفن و حتی آدرس تان را بنویسید. برچسب های کاغذی و یا روبانهایی که بتوان آنها را به دسته چمدان گره زد، گزینه های خوبی برای درج مشخصات شماست. با اینکار در صورت مفقود شدن یا اشتباهی بردن وسایل تان، حداقل میتوانید در مورد برگشتن آنها امیدوار باشید!

 

لباس راحت بپوشید

توصیه همیشگی این است که در پرواز لباس راحت بپوشید و علاوه بر آن برای در امان ماندن از تغییرات آب و هوای مقصد، لباس های مناسب هم دم دست داشته باشید. هرچه ساده تر و کمتر لباس پوشیده باشید در گیت بازرسی فرودگاه کار آسان تری پیش رو دارید. این را هم فراموش نکنید که بهتر است زیورآلات یا هرچیز دیگر فلزی به لباس هایتان متصل نباشد تا در هنگام عبور از گیت دچار دردسر نشوید.

 

آماده و هوشیار باشید و از استرس دوری کنید

آمادگی کلید طلایی سفر هوایی ست. به چند نکته زیر دقت کنید و سعی کنید همیشه در خصوص آنها آماده باشید:

  • از قبل بدانید چه زمان و از چه طریقی باید به فرودگاه برسید و این تصمیم را به لحظات آخر موکول نکنید
  • قبل از رفتن به فرودگاه چک کنید که تمام مدارکی که لازم است را بهمراه دارید (پاسپورت، کارت ملی، ویزا و غیره)
  • حجم و وزن مجاز پرواز را بدانید و چمدان های خود را مطابق با آن جمع و جور کنید(در غیر این صورت ممکن است هزینه اضافی پرداخت کنید)
  • بدانید چقدر از بار همراه تان را میتوانید خودتان حمل کنید و برای حمل چه مقدار از آن باید کمک بگیرید
  • پیش از رسیدن به اسکنر و گیت امنیتی جواهرات خود را درآورید.
  • زمان پرواز را با تعلل در گیت و یا خونسردی زیاد در پیدا کردن صندلی تان به تاخیر نیندازید.
  • اطمینان حاصل کنید که لوازم ضروری را در کیف همراه خود دارید. (مثل هدفون، وسایل پزشکی، اسپری آسم، انسولین و غیره)

 

بطری خالی به همراه داشته باشید

یکی از توصیه های فرودگاهی و پروازی و یا شاید مهمترین توصیه در حین پرواز، مصرف آب کافی ست. در واقع تشنگی یکی از عوامل کسالت بعد از پرواز است. عاملی که این مساله را تشدید میکند، هزینه زیادی ست که باید بابت آب در طول پرواز بپردازید. اما راه حل بسیار ساده است. به همراه داشتن یک بطری آب خالی باعث میشود بتوانید قبل از پرواز آن را در فرودگاه و از آبخوری های تعبیه شده در آنجا پر کنید و در طول پرواز با خیال راحت میل کنید. (البته دقت کنید که در بعضی از کشورها ورود بطری آب به داخل هواپیما ممنوع است)

 

سرتان را با WiFi رایگان گرم کنید!

اصلا جالب نیست که در فرودگاه یکی دوساعتی را به در و دیوار زل ده باشید و بعد بفهمید WiFi رایگان داشته اید! بسیاری از فرودگاه ها WiFi رایگان دارند. شاید لازم باشد برای اینکار کد یا پسورد لازم را بپرسید و یا احتمالا ایمیل خود را ثبت کنید.

 

خوب باشید تا خوبی به سراغتان بیاید

در زندگی گاهی لازم است سخت و محکم باشید و گاهی هم خوب و دوستانه. اگر در مورد سفر هوایی بپرسید به نظر گزینه دوم مناسب تر است. در چک کردن بلیط خوش رو باشید، در نتیجه احترام بیشتری دریافت میکنید! اگر در هنگام چک کردن روادید همکاری لازم را بکنید، در آن صورت احتمالا سوال های کمتری از شما پرسیده میشود. به مهمانداران هم لبخند بزنید چون در این صورت بیشتر از دیگران هوای شما را خواهند داشت!

 

از صندلی خود ناراضی هستید؟

بعد از سوارشدن همه، اگر از جایی که نشسته اید رضایت ندارید میتوانید بعد از پرسیدن و جویا شدن آن را تغییر دهید. معمولا در پروازهای طولانی میتوانید در ردیفی که صندلی شما قرار دارد تغییر جا بدهید و جای بهتری برای استراحت پیدا کنید. البته چه بهتر که این کار با هماهنگی باشد.

 

در هنگام خروج، کمی عجله بد نیست!

به عنوان آخرین توصیه های فرودگاهی و پروازی (البته شاید این چیزی نباشد که همه آن را توصیه کنند) بد نیست در هنگام خروج کمی به اصطلاح فرز تر باشید. این به شما زمان ارزشمندی میدهد که فایده آن را بعدا بیشتر درک خواهید کرد. همین چند دقیقه زودتر پیاده شدن باعث میشود شما دقایق کمتری در صف چک کردن روادید منتظر بمانید و یا زودتر از بقیه برای رفتن به اقامتگاهتان تاکسی بگیرید. برای همین با احتیاط و بدون اینکه نظم کابین را بهم بزنید کمی به پروسه جمع کردن وسایل و خروج از در هواپیما سرعت بدهید.

سعی کردیم در این مطلب با بیان توصیه های فرودگاهی و پروازی، امکان سفر راحت تر و بی دردسرتری را برای شما رقم بزنیم. خوشحال میشویم اگر شما هم توصیه هایی در خصوص فرودگاه و یا سفر هوایی دارید با ما و مخاطبان تراولچی به اشتراک بگذارید.