به لاریجان سفر کنید

لاریجان در واقع یک بخش در جنوبی ترین قسمت استان مازندران و از بخش های آمل به حساب می آید. جالب است بدانید که لاریجان یکی از باستانی ترین مناطق ایران است و کوه دماوند در این منطقه قرار دارد. مشاغل اصلی در لاریجان کشاورزی، دامداری و پرورش ماهی است. بخش های کوچک آبگرم، آب اسک، بایجان و شاهان دست از مناطق توریستی لاریجان به شمار می آیند. رودخانه ی هراز که در این منطقه سرازیر است موجب شده که بهترین قزل آلاهای ایران را در منطقه مشاهده کنیم و یکی از رهاوردهای اصلی منطقه همین ماهی قزل آلا است. شاید به همین دلیل است که نام این منطقه “لاریجان” گذاشته شده است. لار در زبان قدیم به معنی نهر و رود بوده است. حال بهتر است که به مهمترین مقصد گردشگران در این منطقه اشاره کنیم. “آب گرم لاریجان” مهمترین و اصلی ترین مقصد گردشگران به این منطقه می باشد. آب گرم لاریجان در 60 کیلومتری شمال شرقی تهران و 26 کیلومتری دماوند واقع شده است و گردشگران استان تهران به راحتی می توانند به این منطقه ی جالب دسترسی داشته باشند.

گفتنی است که که لاریجان تعداد زیادی هتل و مهمانسرا دارد که مجهز به حوزچه های آب گرم است. جالب است بدانید که آبگرم این منطقه به صورت راکد و روان نیست و مانند چشمه ای جوشان است که همیشه در جوش و خروش می باشد. این آب گرم جوشان به دلیل خروشان بودن در منطقه ی کوهستانی دماوند از خواص خارق العاده و بسیار زیادی برخوردار است. این آبها با دمای 62 سانتی گرادی حاوی گوگورد است که برای درمان بسیاری بیماری ها از جمله بیماری های پوستی، روماتیسم و… بسیار موثر است. گفتنی است که در زمستان و بهار آب رودخانه و چشمه های لاریجان بسیار پر آب و در فصل تابستان کم آب است.

منابع آب

همانطور که گفته شد در منطقه ی لاریجان آب های زیادی از جمله رودخانه، آبشار و چمشه در جریان است که علاوه بر این منابع چند دریاچه ی محلی نیز وجود دارد که به هنگام طغیان رودها در قسمت‌هایی که سطح آب‌های زیرزمینی بالا است به وجود می‌آید و برای کشاورزی، صید و شکار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لاریجان

جاذبه های گردشگری

  • قله دماوند
  • رودخانه هراز (از جنوب کوه دماوند سرچشمه می گیرد و به دریای خزر می ریزد)
  • پارک ملی لار (دارای اکوسیستم‌های کوهستانی مرتفع و آبی است)
  • سد لار (در منطقه ی دشت لار با جاذبه های بسیار زیبا و طبیعی بسیار)
  • آبشار شاهان دشت (دومین آبشار بلند ایران و بزرگترین آبشار مازندران)
  • دشت شقایق (در فصل بهار و تابستان، می توانید از دشت شقایق های دماوند، بین آمل و رینه دیدن کنید، دشتی باز و سرسبز که منظره ای دیدنی رو به کوه های البرز و کوهپایه های دماوند دارد.)
  • غار گل زرد (غاری بسیار دیدنی در جنوب شرقی قله ی دماوند)
  • قبر ضحاک (از پادشاهان افسانه‌ای ایران است. نام وی در اوستا به صورت آژی‌داهاکا، آمده است و معنای آن مار اهریمنی است.)