انواع سفر

چه طور و چه مدلی میشود سفر کرد؟

 

شاید از آنهایی هستید که همیشه بهترین پرواز و بهترین هتل ها در شهر مقصد را نشان میکنید و شاید هم از آنها که یک کوله به پشت می اندازید و همینطور جاده را میگیرید و میروید. شاید هم همیشه سوار ماشین شده اید و اهل و عیال را روانه شمال کرده اید، آن وسط ها هم هرجا عشقتان کشیده زده اید کنار و یک چایی قلیونی بساط کرده اید. ممکن هم هست از آنهایی باشید که در فرودگاه های شهرهای دنیا میچرخند و از این قرار کاری به آن قرار کاری در حال پرواز هستند.

به هر شکلی که سفر میکنید بدانید و آگاه باشید که هزار جور دیگر هم میشود سفر کرد و اگر میخواهید چشم و گوشتان در مورد آنها باز شود، ادامه این مطلب را با ما همراه باشید!

 

سفر مقصد محور

سفر مقصد محور یعنی چه؟ یعنی شما میخواهید چمدان ها را بار بزنید و یک راست و یه کله تا مشهد رانندگی کنید! البته این کار را نکنید چون رانندگی بدون استراحت و به اصطلاح خودمان یک کله میتواند عواقب بدی به همراه داشته باشد. به هرحال، اسم این نوع سفر روی آن هست و دلیلش هم احتمالا چند چیز است. اول اینکه احتمالا زمانتان محدود است و مثلا کلا 4 روز برای سفر وقت دارید (و شاید حتی کمتر)، خب در این صورت اگر یک روز را برای رفتن و یک روز را برای برگشت بگذاریم راهی جز گذراندن وقت در مقصد هم نیست!

انواع-سفر

 

دلیل بعدی میتواند این باشد که در مسیر رسیدن به مقصد شهر یا روستایی را آنقدرها ارزشمند نمیدانید که بخواهید برای آن برنامه ای بریزید. در این مورد اجازه بدهید ما فرض کنیم که شما اشتباه میکنید و اطلاعات کافی ندارید. برای اینکه هر استان و شهری برای خودش دیدنی های پنهان و جاذبه های خاموشی دارد که گاها اهالی آنجا هم نسبت به آن اطلاعی ندارند.

 

سفر شهر به شهر یا City to City Trek

این نوع سفر راست کار کسانی ست که هم زمان بیشتری دارند و هم ذوق و اشتیاق بیشتری برای دیدن کامل مسیر. اینها طرفداران این سبک هستند که مسیر خودِ هدف است و باید از آن لذت برد! به هرصورت شهر به شهر گشتن هم زمان و هم صبوری میخاهد. علاوه بر آن بعضی مسیرها مانند مسیرهای کویری به شکلی ست که فاصله شهرها گاها چندین ساعت است و بهتر است شما برای استراحت هم که شده گشت و گذار که هیچ، فقط به کنار زده و کمی استراحت کنیم.

این نوع سفر یک مدل روستا به روستا گردی هم دارد که در دسته کوله گردی ها میتواند جای بهتری داشته باشد. هرچند که شما میتوانید با دوچرخه و یا خودرو شخصی هم این نوع سفر را تجربه کنید.

 

سفر گروهی و سفر به صورت تنهایی

 

شاید بتوان این را هم یک نوع دسته بندی دانست. بسیاری از کسانی که امروز تنها سفر میکنند روزی با جمع و گروه های بسیاری به سفر رفته بودند و همچنین کسانی بالعکس! در مورد تنها سفر کردن پیش از این چند مطلب در تراولچی نوشته ایم و در مورد سفر با دوستان و سفر گروهی هم همینطور. حقیقت این است که شاید از نظر تجهیزات سفر فرق چندانی بین سفر گروهی و انفرادی نباشد. در واقع فرق اصلی بین نوع دیدگاه و آن چیزی ست که شما از سفر میخواهید. پس این تعیین میکند که شما دست جمعی به سفر بروید و یا اینکه یک تنها دل به جاده بزنید.

 

سفر با انواع وسیله نقلیه

این هم یک دسته بندی از انواع سفر است که میخواهیم برای شما به ترتیب زحمت و سختی که دارد آنرا بازگو کنیم. شما میتوانید با پای پیاده راه بیفتید و از شهری به شهری و از کشوری به کشور دیگر بروید. برای اینکار بایستی آمادگی بدنی داشته باشید، در واقع بیشتر از آمادگی بدنی بحث سر حفظ روحیه و صبوری ست! گزینه بعدی دوچرخه است. دوچرخه یکی از روشهای رایج برای سفرهای ماجراجویانه ست. همان طور که شاید دیده باشید، آنها ساعت ها در کنار اتوبان ها رکاب میزنند و معمولا با شروع صبح و یا اتمام روز دست از ادامه کار میکشند.

 

گزینه بعدی همین کاری هست که تقریبا بیشتر ایرانی ها به آن علاقه دارند. یعنی سفر با خودرو شخصی که بیشترین سهم در سفرهای بین شهری در کشور ما را داراست. عده کمی در حدود 2 الی 3 درصد مسافران در ایران هم برای رسیدن به مقصد سریع ترین روش یعنی پرواز را انتخاب میکنند. بهتر است بدانید یک عده هم در دنیا با قایق سفر میکنند، یک سری ها با کشتی کروز و شاید باورتان نشود اگر بدانید هستند مسافرانی که با ویلچر به جاهای مختلف دنیا پا میگذارند.

 

سفر با هدف علمی

 

برخی در دنیا به هدف شناخت و یا تحقیق سفر میکنند. برای مثال دانشمندانی که برای مطالعه فرهنگ ها و جوامع دائما در حال سفر و مطالعه هستند. شاید در بین انواع سفر این یکی از جذاب ترین آنها باشد، زیرا شما همیشه به واسطه کار خود در سفر هستید و قرار است به نوعی در سفر زندگی کنید. زمین شناسان، فرهنگ شناسان، جغرافی دان ها و حتی هنرمندان گاها مشاغلی دارند که آنها را دائما در سفر نگه میدارد. شاید بتوان گفت مشخصه دیگر این نوع شغل و سفر همواره دور بودن از خانواده و شهر و کشور خود است. اما به هرحال روی دیگر آن دیدن دنیا و زندگی در بسیاری از مکان های نشناخته و جذاب جهان است.

 

سفر انگیزشی

سفر انگیزشی هم یکی از انواع سفر است. در سفر انگیزشی افراد و کارکنان یک شرکت و یا کمپانی به طور دسته جمعی و از طرف آن کمپانی به سفر دعوت میشوند. در واقع هدف از این سفر جان دوباره دادن به روحیه کسانی ست که در کنار هم و در یک سازمان یا مجموعه کار میکنند. برای مثال یک کمپانی میتواند یک نمایشگاه بین المللی و یا بازدید از یک مجموعه تولیدی مرتبط با صنعت خود را مبنای برنامه این سفر قرار داده و به اصطلاح با یک تیر دو نشان بزند!

 

سفر داوطلبانه

از دیگر انواع سفر ، سفر داوطلبانه است. شاید بتوان گفت هیچ کدام از انواع سفر تا این حد نیازمند از خودگذشتگی و صبر نیست. معمولا در این نوع سفرها، داوطلب از طرف بنیاد و یا سازمانی و یا حتی به صورت شخصی و در قالب یک پروژه شخصی دست به سفری میزند که هدفی تعریف شده دارد. برای مثال فکر کنید هدف از این سفر جمع آوری پول برای کمک به کودکان اندونزیایست. اینکار نیازمند ازخودگذشتگی بسیاریست. زیرا اغلب تحمل شرایط سختی را میطلبد و نیازمند صرف زمان بسیاری ست.

 

سفر تجاری و یا کاری

نوع شناخته شده ای از سفر هم سفر کاری ست. بسیاری از کسانی که رابط بین المللی بین شرکت ها هستند و یا ماموریت هایی مثل عقد قرارداد و یا بازدید از واحدهای تولیدی و غیره را دارند اغلب سال را در حال سفر به شهرها و کشورهای مختلف دنیا هستند. این نوع شغل و درواقع این نوع سفر نیازمند مهارت های خاص خود است. مسلما خیلی ها دوست دارند به عنوان یک عضو شرکت دائم در سفر باشند اما این نیازمند مهارتهایی ست که حداقل آن داشتن تسلط در زبان انگلیسی و قدرت مذاکره است.

 

کوله گردی

انواع-سفر

 

کوله گردی هم یکی از مدل های جذاب سفر است! یکی از آن انواع سفر که دارد روز به روز رایج تر میشود. خیلی ها این تصور را دارند که یک کوله پر از تجهیزات و تمام! اما آیا واقعا تمام آن چیزی ست که یک کوله گرد برای سفر احتیاج دارد؟ بسیاری فکر میکنند کوله گردی کار آسانی ست و بسیاری دیگر فکر میکنند بسیار ساده است. برای کسی که میداند چطور وکجا کمپ کند، چطور هیچهایک کند، چه موقع و کجاها به مسیر ادامه دهد و چه زمانی دست از ادامه راه بردارد، میتواند از پس این نوع سفر برآید.

 

سفر همراه با کار

در این خصوص هم در تراولچی مطالب مفیدی نوشته شده است. اینکه چطور میشود هم کار کرد و هم سفر! شاید بار اول است که این شیوه به گوشتان میخورد و شاید خارجی هایی را دیده باشید که در یک کافه و یا فرش فروشی مشغول به کار هستند. برای بسیاری از مردم جالب است که به راستی چطور میتوان هم کار کرد و هم سفر! باید گفت راز این کار در یافتن توانایی های شما و البته ظرفیت های کشور و یا شهر مقصد است!

 

بعضی ها از طریق وب سایتهای کاریابی برای مسافران، در طول سفر، یک کار پاره وقت در یک مزرعه و یا یک کافه پیدا میکنند. آنها بخشی از روز را کار میکنند و بخش دیگر را معمولا به گشت و گذار میپردازند. در این بین افرادی هم هستند که بدون کارفرما و به صورت مستقل مشغول هستند. معمولا با فروش زیورآلات دست ساز، برخی ها با نواختن یک ساز و یا حتی نقاشی و ترسیم چهره یا هرچیز دیگری.

 

سفر بی پایان!

خب این واقعا یک تیتر دراماتیک یا جذاب و به اصطلاح باحال نیست! بعضی ها واقعا به سفر میروند و دیگر برنمیگردند! منظورمان خدای نکرده فوت کردن در طول سفر نیست. منظورمان کسانی ست که تمام زندگی شان یا در یک ون سوار است و یا روی یک موتور و حتی شاید روی پشت شان! عده ای تصمیم میگیرند به جای اینکه یک جا کشورشان و یک شهر محل زندگی شان و یک آپارتمان تمام سرپناهشان باشد، تمام دنیا را خانه خود بدانند و هرجا که تصمیم گرفتند بایستند همان جا زندگی ساده و جمع و جور خود را برپا کنند.

 

در انواع سفر این یکی قطعا عجیب ترین آنهاست و اصلا هم قرار نیست کم خرج و یا ساده باشد! مدل های مختلفی از این شیوه سفر کردن هست. بعضی ها در ماشین های لوکس و مجهز خود که تقریبا هرآنچه بایستی یک خانه داشته باشد را دارند. ویعضی های دیگر چادر و کوله پشتی که همراه دارند، تمام دارایی آنها در دنیاست.

 

انواع سفر را خواندید!؟ قطعا سفر و مدل های مختلف آن به اینها ختم نمیشود. راستی شما تابحال شیوه عجیبی از سفر را امتحان کرده اید که در دسته بندی بالا وجود نداشته باشد؟ خوشحال میشویم اگر آن را با ما و دیگر مخاطبان تراولچی در میان بگذارید.